Dag 15 Hamburgsund - Reisverslag uit Hamburgsund, Zweden van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Dag 15 Hamburgsund - Reisverslag uit Hamburgsund, Zweden van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Dag 15 Hamburgsund

Door: eskape

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

29 Juni 2017 | Zweden, Hamburgsund

Dag 15 Hamburgsund

Gisteravond hebben we heerlijk buiten nog bovenop de rots gezeten en van het uitzicht genoten. Vanmorgen was het weer helaas iets minder. Het waait hard en de zon laat zich soms zien. Als hij schijnt is het heerlijk warm en kun je best je trui uit.

Na het ontbijt zijn we naar Fjallbacka gereden. Dit is net als Hamburgsund een kustplaatsje. In Fjallbacka kan je een mooie wandeling maken. Je klimt dan in het dorpje naar boven en gaat door een ravijn. Vervolgens kom je helemaal boven het dorpje (73m) uit en heb je een mooi uitzichtpunt over de omgeving.
In Fjallbacka staat ook een beeld van Ingrid Bergman. Dit is een Zweedse actrice die oa in Casablanca speelde. Ze is geboren in Stockholm, maar kwam vaak naar Fjalbacka om haar rust te vinden. Dit was voor haar een erg fijne plek. Na haar dood wilde ze hier dan ook uitgestrooid worden. Als aandenken aan haar is er een soort gedenkplaats voor haar gemaakt met foto’s en het beeld.

Hierna zijn we naar Hamburgsund gereden en daar hebben we lekker gegeten in een restaurantje aan het water. Wat wel bijzonder was, was dat Jayden weinig at… Hij kreeg Fish and Chips, vond het volgens mij wel lekker, maar kreeg het niet doorgeslikt.

Na het slapen van Jayden zijn we naar een uitzichtpunt ( Öneskymta bij Kville) gereden. Er was maar één parkeerplek en we dachten dat het eigenlijk niets bijzonders zou zijn. De wandeling is 700 meter omhoog een berg op. Deze berg was vroeger een belangrijke berg voor de scheepvaart. Het is namelijk het eerste zichtbare stukje land als je de Zweedse kust vanuit het westen benaderd. Vroeger stond hier een signaal op. In 1994 is er een uitkijktoren geplaatst waar je een prachtig uitzicht hebt, en 135,1m boven het zeeniveau staat! De wandeling zelf is ook erg mooi, maar wel klimmen. Soms begrijp je niet dat zoiets moois gewoon langs de kant van de weg te vinden is, terwijl je soms wandelingen doet die overal aangegeven staan dat ze zo mooi zijn, maar eigenlijk tegenvallen.
We hebben flink genoten van de wandeling en zijn toen naar Hamburgsund gereden voor een ijsje bij Piper Glass. Jayden heeft zitten smikkelen en eigenlijk hadden we ’s avonds geen trek. Nou, dat wil toch wat zeggen ;-)
Ook hebben we nog wat boodschapjes gedaan voor de terugreis, want op de boot betaal je de hoofdprijs :-) en we blijven Nederlanders.