Dag 8 Vamhus - Reisverslag uit Våmhus, Zweden van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Dag 8 Vamhus - Reisverslag uit Våmhus, Zweden van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Dag 8 Vamhus

Door: eskape

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

22 Juni 2017 | Zweden, Våmhus

Dag 8 Vamhus

Vanochtend werden we vroeg gewekt door onze kleine draak. Daarom waren we al vroeg op en konden we op tijd douchen.
Om 10.00 uur ging het Orsa Rovdjurspark open en konden we meteen naar binnen. Dit is een dierentuin waar ze alleen roofdieren hebben. Ze hebben twee soorten beren, de gewonen bruine beer en de Zodiak beer. Verder hebben ze ijsberen, wolven, lynxen, wolverines, tijgers, sneewluipaarden en de siberische luipaard.
Het park is super mooi opgezet, want de dieren hebben zoveel ruimte dat je geluk moet hebben ze te kunnen zien. Het lijkt of ze er in het wild leven. Om je toch een kans te geven de beesten te kunnen zien hebben ze op verschillende plekken uitkijkpunten gemaakt. Hier kijk je over de verblijven heen en heb je dus meer kans ze te zien.
Ook worden bepaalde dieren op sommige tijden extra gevoerd en dan wordt er van alles verteld over de dieren. Je kan ook met de verzorgers praten en die vinden het erg leuk als je vragen stelt. Zo vertelde een verzorger mij dat de ijsberen momenteel in een moeilijke periode zitten. In de zomer hebben ze namelijk in het wild weinig vlees tot hen beschikking. Dat proberen ze hier na te doen door de ijsberen minder eten te geven en voornamelijk groenten. Dit is nodig omdat anders het natuurlijke proces van de ijsbeer in de war raakt. Zij verliezen namelijk in de winter vet en bouwen dit in de herfst weer op, zodat ze dan hun vacht af kunnen gooien en een winter vacht aan maken. De vrouwtjes gaan in de winter hun hol in om een jong te baren. We merkten goed dat de ijsberen hier moeite mee hebben, want ze kwamen telkens naar het hek om te kijken of ze al eten kregen. Ook waren ze een beetje agressief toen een verzorger dingen aan het opruimen was. Het mannetje ging namelijk heel hard tegen het hek aan slaan met zijn hele gewicht. Je staat er heel dicht bij dus dat was wel even spannend. Je ziet ineens hoe groot zo’n beest wel is en hoeveel kracht hij heeft.
Wij hebben alle dieren gezien. Wel moesten we daarvoor flink lopen, want het park ligt op een berg. We hadden de buggy bij ons en dat was erg zwaar duwen. Ook het naar beneden gaan ging niet makkelijk omdat dat weer erg steil was. Helemaal boven op de berg (561m hoogte) is een restaurant. Hier hebben we tussen de middag lekker warm gegeten zodat we dat niet meer ’s avonds hoeven te doen.
Jayden vond het erg leuk, maar keek ook nog erg graag naar de blaasbloemen die ook daar groeien. Na het eten was hij erg moe en heeft hij een half uurtje in de buggy geslapen.

Na het bezoek aan het park zijn we naar Orsa gereden. Dit is een heel klein plaatsje, maar ze hadden er de ICA supermarkt en een tankstation. En die hadden we beide nodig.

Eenmaal weer op de camping zijn we lekker voor ons huisje in de zon gaan zitten en hebben we de middag rustig doorgebracht. Jayden heeft zich vermaakt met het zoeken naar dennenappels, stokken en blaasbloemen.

Morgen gaan we naar Idre. We hebben daar al een plekje gereserveerd, want we hebben begrepen dat door de midzomerfeesten het erg druk is op de campings. Morgen wordt het feest gevierd. Het midzomerfeest verwijst naar de zomerzonnewende en de voor-christelijke feestelijkheden die hiermee gepaard gaan in voornamelijk Noord-Europa.
In Zweden wordt midzomeravond of kortweg midzomer (midsommarafton of midsommar) gevierd op de vrijdag die in de periode van 19 juni tot 25 juni valt. Het is samen met Kerstmis het belangrijkste feest van het jaar. Het is een waar familiefeest. De vrijdag van midzomeravond is geen officiële feestdag, maar wel een officiële feestavond die men vrij krijgt. Vanaf de middag wordt er feest gevierd. De dag erna, de eigenlijke midzomerdag, is wel een officiële feestdag, maar dan vinden er meestal geen festiviteiten meer plaats.

Het is traditie dat er een meiboom (majstång of midsommarstång in het Zweeds) wordt geplant. Vaak gebeurt dit centraal in het dorp op bijvoorbeeld een hembygdsgård maar bij mensen thuis komt ook voor. De meiboom is voorzien van berkenbladeren en bloemen. Nadat de meiboom is geplaatst, wordt eromheen gedanst door jong en oud. Traditioneel wordt er deze dag haring, aardappels en aardbeien gegeten. Verder wordt er veel gedronken. Jonge meisjes plukken bloemen om ze onder hun hoofdkussen te leggen in de hoop op mooie dromen over hun toekomstige echtgenoot. Huizen versieren met groen werd geacht geluk te brengen voor de bewoners.

Voor veel Zweden is deze feestdag een dag van feesten en de start van de zomer. De mensen verlaten de steden en trekken massaal naar het platteland, dikwijls naar een buitenverblijf, om te vieren.

• 23 Juni 2017 - 14:15

Lloyd En Carla:

hele mooie foto's
    en jullie genieten flink maar Jayden het meest!!
    groetjes pa en ma