Vrijdag 26 juli 2013 - Beijing Dag 2 - Reisverslag uit Peking, China van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Vrijdag 26 juli 2013 - Beijing Dag 2 - Reisverslag uit Peking, China van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Vrijdag 26 juli 2013 - Beijing Dag 2

Door: eskape

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

26 Juli 2013 | China, Peking

Vanochtend zijn we op pad gegaan naar The forbidden city. Het weer was minder (mistig en regen) dus we konden flink doorstappen. Eenmaal op het Tiananmen Square (het grootste plein ter wereld) was het wel even bijzonder! Dit zie je vaak op tv, en nu sta je er zelf! We wilden ook in Chairman Mao's Mausoleum, maar eer dat we uitgevogeld hadden hoe het zat met tassen die je niet mee mocht nemen was het gesloten... Heel vaag allemaal, maar ja dat heb je als je geen Chinees kan spreken en lezen :D
We zijn toen maar doorgelopen naar The Forbidden City. Wat is dat groot! Het eerste stuk mag je gratis in, maar als je het Palace Museum wil moet je betalen. Wij hebben daarbij ook een audio tour genomen. Als je dan bij een poort of gebouw komt gaat het aparaat vanzelf vertellen wat er te zien is en jawel: in het Nederlands!! Hier hebben we heel wat uren rond gelopen. We hebben het museum verlaten aan de noordkant (we kwamen binnen aan de zuidkant) en zijn toen het Jingshan Park ingegaan. Hier kun je de Dagaoxuan Tempel beklimmen. Hierin staat een hele grote bhoeda. Je kunt de verboden staat nu helemaal van boven af bekijken en zien hoe groot het werkelijk is!
Het park zelf is een heel stuk rustiger dan in de verboden stad, wat wel even lekker is, want die Chinezen maken zoveel lawaai! :D Ook kun je in het park de boom zien waar de laatste Ming Emperor (Chongzhen) zichzelf opgehangen heeft.
Na dit park zijn we op zoek gegaan naar een bekende winkelstraat (Wangfujing Dajie) om te kunnen eten. Het was inmiddels al laat in de middag en echt goed gegeten hadden we nog niet. Na het eten was het alweer tijd om terug te gaan naar het grote plein voor de ceremonie van het afhalen van de vlag. Dit gebeurt elke ochtend (wordt het opgehangen) en elke avond. We hadden in het hotel gevraagd hoe laat het zou beginnen (19.34), en we wilden er ruim van te voren zijn voor een goed plekje.
We moesten van de winkelstraat de weg naar het plein vinden en dat was nog niet zo gemakkelijjk. We zagen een heel druk straatje waar we wel eens in wilden kijken en dat hebben we geweten! In dit straatje verkopen ze allerlei (vieze) bijzondere dingen. Van koekjes tot rauwe inktvis in een bakje, en van geroosterde kuikentjes tot schildpad sate (dus op een stokje). En dan heb ik het nog niet over de schorpioenen sate (wel 6 a 8 schorpioenen op een stokje), de zeesterren sate, zeepaardjes sate en ik weet niet welke insecten nog meer op een stokje. Sommige insecten bewogen gewoon nog… En dan de lucht. BAH Maar goed, we hebben dit gezien en dat was heel bijzonder.
Toen we het plein hadden gevonden, zagen we dat we niet de eersten waren :D Een half uur voordat het zou beginnen gingen alle mensen om het stukje plein staan waar de vlag hangt. Wij er ook tussen. Wat kunnen die mensen duwen zeg! Ze blijven net zo lang duwen totdat ze vooraan staan! Uiteindelijk hebben we de ceremonie gezien en zijn we daarna wat gaan drinken bij de starbucks in een drukke winkelstraat. Souvenirwinkeltjes genoeg, maar (ansicht)kaarten hebben we tot nu toe niet kunnen vinden! Dus zijn we maar lekker naar het hotel gegaan om een douche te nemen en vroeg te gaan slapen. Morgenochtend worden we opgehaald om naar de Chinese muur en het Zomerpaleis te gaan!

Groetjes!

• 26 Juli 2013 - 16:37

Deeps:

Waaaaat geen fotos?

• 26 Juli 2013 - 17:10

Carla Panday:

Super , prachtig , zeg ??

• 26 Juli 2013 - 19:55

Henk:

Jeetje wat beleven jullie veel. Echt heel erg leuk om te lezen, heb me vooral verbaasd hoe modern het in veel opzichten toch al is daar. Rijmt ook volledig met huidige economische ontwikkeling daar. Veel plezier en kijk weer uit naar de volgende.
    Groet, Henk & family

• 27 Juli 2013 - 16:40

Kishen, Sandra En Jayden :

hoi!
    Ja het is hier op sommige plekken echt prachtig en modern. Op andere plekken (zoals hier bij het hotel in de straten), merk je wel een verschil. Vieze, stoffige straatjes, met gaten in de weg en afval op de daken.
    Mensen lopen hier (waar dan ook) met een mobiele telefoon met internet of met een ipad. Dat is dan weer de andere kant.
    Groetjes!

• 29 Juli 2013 - 09:31

Carin:

Geweldig om te lezen, Sandra. Wat een avontuur!!