Dinsdag 30/07 & Woensdag 31/07 - Reisverslag uit Labrang, China van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Dinsdag 30/07 & Woensdag 31/07 - Reisverslag uit Labrang, China van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 30/07 & Woensdag 31/07

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

31 Juli 2013 | China, Labrang

Dinsdag 30 juli 13 – Xi’an dag 2 en woensdag 31 juli 13 – Xiahe dag 1

Een lang verhaal van de afgelopen 2 dagen. We zitten momenteel niet in Langzhou (zoals het kaartje aangeeft), maar in Xiahe. Dat ligt linksonder (waarbenjij.nu kent de stad niet).

Gister zijn we op tijd opgestaan en naar het ontbijt gegaan. Dit moesten we weer betalen (30 RMB pp = ±€ 3,60). Om 08.30 uur gingen we naar beneden om uit te checken en onze rugzakken achter te laten. Onze gids stond al klaar en om 08.45 uur gaan we naar het Bell Tower hotel. Hier moesten we wachten op andere mensen, alleen die kwamen niet. We gingen met een busje naar een ander hotel en daar kwam weer een busje met andere mensen. Die mensen moesten uit hun busje en we wisselen van busje. We hebben een andere tour geboekt, zijn alleen dus we krijgen een prive tour!
We gingen eerst naar een fabriek waar ze terracotta beeldjes maken en daar hebben we een beeld gekocht van een teracotta generaal dat opgestuurd wordt naar ons huis. Het zal over ongeveer 60-90 dagen aankomen. Hopen maar dat dat ook daadwerkelijk gebeurd!
Hierna gingen we naar de Terracotta Army en we bezoeken alle zalen. Wat is het gaaf! Je hebt het vaak op tv gezien, maar in het echt is het wel veel beter! Er zijn zoveel soldaten. Ze repareren ze een voor een en dan begraven ze bepaalde ook weer. Dit doen ze om ze beter te kunnen bewaren voor de toekomst. De soldaten waren namelijk vroeger gekleurd, maar door de jaren onder de grond is de kleur bij bijna allemaal verdwenen. Ze kunnen dat nog niet herstellen en hopen dat ze dit in de toekomst wel kunnen.

Hierna hebben we geluncht. We kregen een Chinese lunch met rijst, vlees en groente. Toen die op was zijn we nog even de tomb gaan bekijken. Dit kan (volgens onze gids) alleen van buitenaf.
Hierna zijn we naar de tomb of Jingdi gegaan. We hadden in de lonely planet gelezen dat deze echt het bezoeken waard was. Eenmaal daar bleek dat we alleen in het museum konden, want volgens onze gids kan je niet in de tomb. Volgens de lonely planet wel, dus dat was een beetje vaag. Het museum was wel mooi. Je liep over glazen platen en liep als het ware boven de opgravingen. Hier zijn geen grote soldaten, maar kleintjes. Ze hebben geen armen meer, omdat deze ooit van hout waren en helemaal vergaan zijn. Ook zijn ze allemaal naakt, omdat ook de stof het niet overleefd heeft :D
Ook werd er een film gedraaid met een soort hologram erin. Hierin werd over het leven van de emperor verteld. Omdat het in het Chinees was, kregen wij een kastje met de Engelse tekst.

Hierna zijn we weer teruggegaan naar het hotel. Gelukkig waren onze treinkaartjes aangekomen, al kostte het de man achter de balie wat moeite ons te begrijpen en het te vinden.
We hebben onze koffers nog bij t hotel gelaten en zijn naar de Starbucks gegaan. Rond 20.00 uur zijn we naar het hotel terug gegaan en hebben we onze tassen opgehaald, een taxi genomen en naar het trein station gegaan. Hier kwamen we vroeg aan en hadden dus een zitplek in de waiting area! Dit klinkt heel normaal. Die wachtruimtes zijn echt groot, maar het is er zo vol! Er zitten/staan/liggen/hurken wel honderden chinezen.
We konden op tijd gaan inchecken en hadden een hele mooie trein. Wel weer een hardsleeper (met 6 mensen in 1 kamertje), maar deze was een stuk moderner dan de vorige. Bij ons zaten allemaal kinderen (tussen de 12-16 jaar) en 1 sprak Engels. Daar hebben we even mee gekletst en zijn toen in bed gekropen. Kish sliep dit keer beneden aan de linkerkant en ik sliep in het midden aan de rechterkant. De trein stopte ’s nachts veel en hobbelde vaak, alsof de wieltjes niet goed op de rails paste.
Om 06.00 uur waren we weer wakker en we hoopten dat de trein om 06.46 uur (zoals gepland) aan zou komen, maar helaas had de trein weer vertraging. We kwamen pas om 07.30 uur aan in Lanzhou.
Toen we bij de uitgang kwamen stond daar een chauffeur klaar (die geen Engels sprak) om ons naar Xiahe te brengen. Het was fijn dat we een chauffeur hadden, want als we dit met openbaar vervoer hadden gedaan was het lastig geweest. De rit duurde 5,5 uur! De wegen waren overal opgebroken en we moesten telkens stoppen en door modder rijden.

Ons hotel is een simpel hotel, met een vrolijk gekleurde kamer. We hebben eerst wat gegeten en het is ons aangeraden veel water te drinken, want we zitten op 3000 m hoogte en daardoor kan je last van “hoogte ziekte” krijgen. Ik heb al last van hoofdpijn en dat is een van de symptomen.
Ons eten was trouwens heel bijzonder. Zo bijzonder dat we er geen foto van gemaakt hebben, omdat als we er naar keken, we al misselijk werden. We hadden namelijk gefrituurde kip besteld. Nou, je krijgt echt een gefrituurde kip! Met kop en al, en een open bek zodat je ook z’n gefrituurde tong kan zien! Zoiets hebben we nog niet meegemaakt, maar ja we zitten dan ook in een heel klein plaatsje met allemaal Tibetanen en monniken. We hebben trouwens wel een paar hapjes genomen van de kip, maar onze magen waren er weer niet zo heel blij mee :D
De eigenaar van het hotel kwam ons begroeten en vroeg of we morgen naar het klooster willen in de ochtend. Dan gaan we het klooster bezoeken met een monnik. Dat lijkt ons wel leuk, dus morgen om 09.45 uur moeten we bij de receptie klaarstaan.
We blijven hier voor 3 dagen dus we doen het rustig aan! De temperatuur is hier ook een stuk koeler. We wilden graag de Kora lopen. Een pad dat de Boeddhistische monniken lopen met de klok mee. We hebben een lange broek aangetrokken en onze jassen meegenomen en zijn op pad gegaan. Helaas konden we het niet vinden. Uiteindelijk vroegen we een jongen en die bracht ons naar een berg, wat later een pad door de bergen bleek (buiten Kora). Dit was een flinke hike, en dat terwijl we versleten zijn! Het was wel een super mooie tocht en als we nog een moment niets te doen hebben, willen we het nog een keer lopen.
Nu zijn we lekker op de kamer en nemen we even onze rust!
Groetjes!

• 31 Juli 2013 - 19:24

Carla Panday:

kish en san , vond heel spannend en interessant om te lezen , foto's zijn ook heel bijzonder mooi!!
    dankjewel dat je zoveel tijd voor maakt om ons op hoogte te houden , verder nog heel veel reis plezier samen xxx

• 31 Juli 2013 - 21:37

Cynthia:

Hey Sanniebannie en Kish,

Wat een avontuur! Nu al! Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin.
    Lekker genieten en houd ons maar goed op de hoogte. Super leuk!
    Groetjessss Cynthia

• 01 Augustus 2013 - 09:41

Marloes:

Ik vind de foto's al indrukwekkend van dat terrecottaleger, dus kan me voorstellen dat het in het echt nog veel indrukwekkender is. Die hikingtocht ziet er ook super uit! Hopelijk komen jullie deze dagen ook een beetje tot rust ;-)

• 01 Augustus 2013 - 21:09

Carin:

Super verhaal, super foto's.
    Groetjes Carin