Een lange reisdag - Reisverslag uit Takayama, Japan van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Een lange reisdag - Reisverslag uit Takayama, Japan van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Een lange reisdag

Door: eskape

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

03 Mei 2015 | Japan, Takayama

Zondag 3 mei 2015

Vandaag een lange reisdag. We begonnen om 8.00 uur met uitchecken bij t hotel in Kurashiki. We dachten dat we wel moesten betalen, maar bij de receptie stond een bak waar we de sleutel in moesten doen! Dat lieten we ons geen tweede keer zeggen en weg waren we!

Nu naar het station lopen en wat te eten scoren voor nu en onderweg. Dat liep ook goed, dus om 9.51 uur namen we de JR naar Okayama. Hier snel naar de Shinkansen om in wagon 14 onze plekken te zoeken. Wat zijn deze treinen toch mooi! Helaas geen foto kunnen maken, want we vertrokken al. We hebben 130 min moeten zitten voordat we in Nagoya kwamen. Onderweg stopten we nog bij Shin-Osaka en Kyoto. Hier waren we natuurlijk al eens geweest.

In Nagoya moesten we even zoeken naar onze aansluiting. Dit was geen Shinkansen, maar een JR lijn die luxer was dan normaal. Ook hier moesten we naar ons treindeel zoeken en de voor ons gereserveerde plaatsen.
We bleken met 8 dronken mannen voor ons te zitten die heel veel lawaai maakten. Iedereen ergerde zich eraan en we waren dan ook blij dat ze na 1,5 uur uitstapten, en we het laatste stukje rustig konden zitten.
Deze rit was erg mooi. Je rijdt dwars door de bergen. We snappen dan ook goed (als je de Alpen hebt gezien) dat ze dit de Alpen van Japan noemen. Wat de rit iets minder fijn maakte was het hobbelige spoor. We wiebelde alle kanten op :-)

Om 15.06 uur kwamen we dan echt aan in Takayama en moesten we nog naar ons hotel lopen. Dit bleek weer een traditioneel Japans hotel (Ryokan). Hier wat info over dit type verblijf:

Een ryokan (旅?) is een Japanse vorm van een familiehotel of pension. De traditionele Japanse ryokans dateren uit het Edo-tijdperk (1603-1868). Zij boden reizigers een kamer met tatamimatten, een gemeenschappelijk bad, en andere openbare delen, waar de bezoekers zich konden ontspannen in hun yukata, een soort badjas die aan de kimono verwant is.

De kamers met hun matten mogen niet met schoeisel worden betreden. Schoenen worden buiten het hotel uitgedaan en in speciale kastjes geplaatst. Daar staan pantoffels voor de gasten klaar, maar in de kamers moeten ook deze worden uitgedaan.

Er staat in zo'n kamer een laag tafeltje en dunne comfortabele matrassen - zogenaamde futon - om op te slapen. Tegenwoordig is er vaak een televisietoestel, maar verder weinig comfort. Ook is er meestal wel airconditioning aanwezig.

De Japanners baden zich voor het avondeten. Mogelijk in een onsen. Voordat men hierin gaat wast men zich, zittend op een krukje naast het bad. Daarbij wordt alle zeep zorgvuldig afgespoeld. Helemaal schoon gaat men in het grote warme bad. Daar verblijft men een tijdje voor totale ontspanning.

We moesten Natuurlijk onze schoenen weer uit en werden naar onze kamer gebracht. Deze was dit keer geen 3x3, maar 5x4. Er stond nu idd een tafeltje in zoals Wiki beschrijft. Onze bedden lagen in de kast en moesten we weer zelf opmaken.
Zo'n bad waar Wiki over spreekt is hier ook. Dat is de gezamenlijke douche. Deze is open van 17.00-23.00 uur en er is er 1 voor mannen en een voor vrouwen. Gelukkig is er ook een westerse douche waar je alleen gebruik van kan maken. De yukuta ligt ook voor ons klaar, dus eigenlijk beschrijft Wiki ons hotel :-)

We zijn heel even op de grond gaan zitten om bij te komen van onze reis voordat we het stadje zijn gaan bekijken.
Dit bleek heel rustig te zijn en veel was gesloten (zondag???). Ook eten vinden bleek een uitdaging te zijn, maar uiteindelijk toch wat gevonden.

Nu gaan we lekker rusten want morgen krijgen we ontbijt alleen moeten we hiervoor vroeg opstaan: tussen 7.00 - 8.00 uur. Daarna weten we nog niet zo goed wat we gaan doen, want het weer voorspelt niet veel goeds...

Tot morgen!

• 03 Mei 2015 - 12:41

Cynthia:

Leukkkk! Have fun liefies! xx

• 03 Mei 2015 - 14:59

Lloyd:

ik heb jullie verslag gelezen heel leuk xxxxxx

• 03 Mei 2015 - 15:02

Jan:

Jullie vinden het zeker wel jammer dat er geen onsen is.
    Groet
    Jan

• 04 Mei 2015 - 10:33

Ilse En Maarten Lamers:

Hoi Sandra & Kishen,

Wij zijn jullie reis al een paar dagen aan het volgen. Wij zijn namelijk ook een reis naar Japan aan het plannen! Zeer waarschijnlijk gaan we 30-8 t/m 21-9 van dit jaar. Als jullie willen zouden we dan een keer (wanneer jullie weer terug zijn is dit misschien fijner) mailcontact kunnen hebben? We zouden het wel leuk vinden om wat ervaringen en tips te horen van recente reizigers in Japan!

Voor nu wensen we jullie nog een hele fijne reis, geniet ervan en wij lezen op afstand nog even mee ;)

Groetjes Maarten & Ilse

• 04 Mei 2015 - 13:03

Kishen, Sandra En Jayden :

Hoi Pa,
    Die ons is er wel hoor! Er is een gezamenlijke ruimte waar je je eerst goed kan wassen met zeep en vervolgens in dat bad kan. Wij maken liever gebruik van de prive douches. Het wel leuk om te zien dat die Japanners 's avonds in hun yukata door de gang lopen :-)

Goetjessss

• 04 Mei 2015 - 13:09

Kishen, Sandra En Jayden :

Hoi Maarten en Ilse,

Wat leuk dat jullie onze reis volgen en zelf ook naar Japan willen. Wij vinden het een erg relaxt land om door te reizen. Natuurlijk kunnen we mailcontact hebben. We hebben jullie mailadres, dus als we thuis zijn laten we wat van ons horen.

Alvast veel plezier met het plannen van jullie reis!

Groetjes,

Kishen en Sandra