Rundu naar Divundu - Reisverslag uit Mahango, Namibië van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Rundu naar Divundu - Reisverslag uit Mahango, Namibië van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Rundu naar Divundu

Door: eskape

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

11 Augustus 2014 | Namibië, Mahango

Maandag 11 augustus 2013

Rundu naar Divundu

Jippie een korte rijdag, wat heerlijk! Vandaag hoeven we maar 220 km te rijden. We vertrekken dan ook later dan normaal, want we hebben eerst heerlijk een douche genomen.
Dan gaan we weer terug naar Rundu om daar te tanken en te pinnen en te zoeken naar een kaart van Botswana. We hebben wel een kaart, maar de schaal is groot, waardoor we minder details zien. We worden naar verschillende winkels gestuurd en komen zelfs in een winkel waar ze schoolboeken verkopen. Helaas vinden we de kaart niet.

Om 12.15 uur komen wel al aan in Divundu in de Ndhovu Lodge. Hier worden we weer vriendelijk ontvangen door de eigenaresse. Dit keer een Zuid-Afrikaanse van Duitse afkomst. Het blijft trouwens grappig dat we het Zuid-Afrikaans gewoon kunnen verstaan.
De eigenaresse neemt ons mee naar een balkon. Hier kun je weer over de Okavango river uitkijken en ja hoor: Nijlpaarden!! Wat maken die beesten een grappig geluid. Alsof ze heel hard snurken en dan lachen.
We worden naar de campsite gebracht en daar staan we helemaal alleen! Ook hier weer heel net sanitair. Je ziet dat dit een mevrouw van Duitse afkomst is. De douche is anders aangekleed. Nu met douche gordijn en tegeltjes en er staat zelfs een klein flesje douchegel.

We blijven niet op de camping maar nemen de auto naar Mahango Game Reserve. Ook dit is een park met wilde dieren. Hier heb je zelfs 4x4 wegen! We nemen een weg naar een waterhole en komen alweer gelijk vast te zitten ☺ We stappen uit en laten de bandenspanning zakken. Ja dat gaat natuurlijk meteen een stuk beter! Vlakbij de waterholen komt er ineens een kudde olifanten uit de struiken. Wat is dat spannend weer! We letten weer goed op de baas van de kudde en zorgen dat we niet tussen haar en de jongere olifanten in komen te staan. Dit blijft spannend, want je weet nooit hoe ze gaan reageren. Ze staan zo dichtbij soms, dus je moet je auto laten draaien en zorgen dat je altijd weg kan rijden!

Als de olifanten weer doorgelopen zijn gaan wij nog op zoek naar de baobab boom. Er staan er in dit park verschillende en we zijn erg benieuwd naar hoe die er in het echt uitzien. Als we ze gevonden hebben vinden we het maar een vreemde boom. De stam is heel dik (we denken 8 tot 10 meter omtrek) en er zitten geen blaadjes aan.
Ik heb nu even op internet opgezocht en daar staat het volgende:

Het is een in droge tijden bladverliezende, tot 25 m hoge boom met een relatief korte, tot 16 m dikke, succulente stam met een omtrek van 20-40 m en een wijd uitstaande kroon. De boom heeft schaarse, vaak langs de stam aflopende hoofdtakken. Het is opmerkelijk dat takken in een relatief horizontale positie in de navolgende jaren opgericht kunnen worden. Als de bomen kaal zijn, lijken ze op het wortelstelsel van een omgekeerde boom. De bomen zijn door wateropslag droogtebestendig en kunnen in de droge tijd enigszins inkrimpen. Volgens C14-dateringen (methodes metgroeiringen zijn niet goed mogelijk) zouden de bomen meer dan duizend jaar oud kunnen worden.

Na de rit zijn we weer terug gegaan naar de camping en hebben we lekker gekookt. Het zal wel een onrustige nacht worden, want de nijlpaarden maken veel geluid!