Dinsdag 2 augustus 2011 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Dinsdag 2 augustus 2011 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 2 augustus 2011

Door: eskape

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

02 Augustus 2011 | Australië, Cairns

Dinsdag 2 augustus 2011
Vandaag was ‘a nice but windy day’. We zijn op cruise geweest naar het Great Barier Reef. En de wind was 30-35 knopen (maar welke windkracht is dat??) dus we gingen flink tekeer! Zulke grote golven heb ik echt nog nooit meegemaakt… Gelukkig zijn we niet zeeziek geworden (lang leve de reis pilletjes! ;-)).
We hebben de auto geparkeerd bij de haven. Daar heb je een parkeerplaats waar het $3 per dag kost. Bij de excursies in Cairns wordt je niet opgehaald van je hotel of camping. Dit kan wel maar kost $15 p.p!
We moesten vanochtend al om 07.30 inchecken en vetrokken pas om 08.30. Eenmaal op de boot kregen we thee en koekje. We zijn toen naar het eerste rif gevaren. Onderweg kregen we een
uitleg dat we ook konden duiken, maar wij hebben het bij snorkelen gehouden. Bij het eerste rif waren we om 10.00 en daar konden we lekker snorkelen. We hebben een ‘guided snorkling’ gedaan. Dan gaat iemand je voor die je de mooiste plekjes laat zien en uitleg geeft wat je ziet. We zagen een hele mooie bruine zeeschildpad, nemo’s (!!), zeekomkommers en nog veel meer!
Na deze eerste ronde kregen we rond 11.30 een lunch. Dit was erg goed! Salades, vlees, aardappeltjes.
Hierna zijn we naar het tweede rif gevaren. Dit bleek veeeeeeel mooier te zijn! Hier gingen we weer achter iemand aan en deze nam ons mee over het rif! Dit was zo mooi, maar tegelijkertijd ook best eng. Je weet dat het rif erg breekbaar is en je weet dat je voorzichtig moet zijn, dus je bent echt bang iets kapot te maken! Ook hier zagen we weer super mooie visjes! Ook zwemt er een grote Napoleon vis rond. Deze vissen zijn zeer vriendelijk en laten zich makkelijk aanhalen. Hij woont op dat stukje rif en daarom heeft de crew van het schip hem een naam gegeven: Wally. Ook nu kwam hij weer.
Na deze tweede keer zijn we ook nog met een glasbodembootje meegegaan. Daar vertelde ze ons dat de storm van laatst best veel schade heeft veroorzaakt. En dan vooral aan koraal wat erg langzaam groeit! Er is ook een soort koraal wat erg snel groeit. Dit wordt door een bepaalde vis afgebroken en gekauwd. Ook zie je veel zand op de bodem en dat is koraal vermalen tot zand. De watertemperatuur was vandaag 22 á 23 graden. Dit is een mooie temperatuur. In de zomer wordt het water door de klimaatsverandering soms 30 graden en dat is erg slecht voor het koraal, want dan raakt het “ziek”. Als het water koeler wordt kan het zichzelf wel weer herstellen. Op de uiteindes van koraal zie je een soort licht gevend bolletje. Dat betekent dat het koraal groeit.
Om 15.00 zijn we weer terug gevaren. Dit was een tocht van 1,5 uur. Dit is niet raar als je bedenkt dat je 60km uit de kust bent. Op de terugweg ging een crewmember spelen op z’n gitaar en mondharmonica en zingen.
Om 16.35 waren we weer terug en zijn we in de auto gestapt en naar de camping gereden. Daar hebben we een heerlijk lange douche genomen!
Morgen moeten we helaas de camper inleveren en verhuizen we naar een hotel hier in Cairns.