Exhausted, but curious - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Exhausted, but curious - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Exhausted, but curious

Door: eskape

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

26 April 2015 | Japan, Kyoto

Zaterdag 25 en zondag 26 april 2015

Gister zijn we vertrokken en de reis is prima verlopen. Het was heel even spannend of we in Frankfurt wel de vlucht naar Osaka zouden halen, maar dat kwam ook goed doordat ze daar ook verlaat waren.
Eenmaal in Osaka waren we helemaal versleten. Toen we buiten kwamen werden we gelijk nieuwsgierig door de nieuwe omgeving. Het zag er allemaal zo netjes uit! Ook de mensen op het vliegveld waren erg vriendelijk, dus zou dat overal zo zijn?
We zijn naar het kantoor van de JR (Japan Railway) gegaan en hebben daar onze voucher ingewisseld voor de echte passen. Hiermee kunnen we onbeperkt met de Shinkansen reizen voor 14 dgn. Hier moesten we wel even wachten, maar om 8.30 uur hadden we de kaarten en twee plekken gereserveerd voor de trein naar Kyoto van 9.16 uur.
Deze trein is echt te grappig. Het station waar wij moesten instappen was het eindpunt voor de trein, dus onze stoelen in de trein zouden dan achteruit moeten rijden. Daar hebben ze iets op gevonden: ze laten alle stoelen omdraaien in de goede rijrichting. Dus als de trein aankomt wordt hij eerst binnen 10 min. helemaal schoongemaakt, met kruimeldief en al. En vervolgens gaan de stoelen automatisch draaien!
Omdat wij gereserveerde plaatsen hadden mochten we dus alleen instappen in wagen 2. Wagen 1 en 2 zijn reserved en 3 t/m 6 niet. Daar mag je dus gewoon gaan zitten waar je wil. Reserveren kost niets extra's en we hadden de tijd.
Voordat we de trein in gingen hadden we nog iets te eten gekocht bij een supermarktje. Heel lastig, want alles staat alleen in het Japans... Dus het is maar de vraag wat je in je mond stopt :-)
De reis naar Kyoto duurde 1 uur en 15 min. Onderweg zagen veel huizen met een eigen moestuin. De huizen zagen er netjes uit, met van die glimmende dakpannen. De straten aziatisch, maar netjes en schoon.
Op Kyoto Station was het even zoeken. Van de Shinkansen naar de Subway. Een kaartje kopen (in het Japans) bij een machine. Uit eindelijk hebben we de kaartjes weten te bemachtigen en na wat zoeken ook de goede metro gevonden. Deze moesten we nemen en bij de 4de halte eruit. Dan nog 5 min lopen en om 11.00 uur waren we dan bij ons hotel. We verlangden naar een douche en een bed, maar helaas was de check-in tijd pas 14.00 uur! Dat was een tegenvaller. De temperatuur was boven verwachting warm, dus eigenlijk wilde we ook gewoon andere kleren aan....
We hebben onze koffers maar achtergelaten en zijn naar Kyoto Gyoen National Garden gegaan. Dit is een heel groot park aan de overkant van de straat. Hier komen de Japanners om hun zondag door te brengen. De kinderen spelen in het water en de volwassenen rusten wat in het gras onder de bomen. Hier staat ook een enorm paleis en dat wilden we wel zien. De Lonely Planet beschrijft dat je er niet in mag. Nou dat bleek idd zo te zijn en het hele paleis was niet te zien. Alleen de enorme muur er omheen... En als je daar te dichtbij komt dan gaat er een alarm af! Het paleis wordt nog gebruikt voor belangrijke regio zaken. Bv als er een nieuwe leider wordt aangesteld. Verder staat het daar maar achter de muren en kan niemand er van genieten. Heel jammer.
Om 14.00 uur waren we weer in het hotel en konden we eindelijk lekker douchen. We hebben geslapen tot 18.00 uur.
We waren nog steeds moe, maar om van die jetlag af te komen zijn we er toch uitgegaan en de stad ingegaan. In het centrum wat gegeten en gelopen. Rond 21.00 uur waren we weer terug en zit ik een verslag te schrijven van de afgelopen dagen.

Wat valt ons nu op na 1 dag Japan?
Het is hier heel schoon op straat. Er ligt geen papiertje. Ook in het park zitten veel mensen, geen vuilnisbakken, maar geen rommel te zien!
Mensen zijn erg vriendelijk. Bij de metro helpen ze je graag en maken ze nog een buiging ook.
Ze geven dingen aan met twee handen. Wat ze erbij zeggen is ons nog een raadsel, maar daar komen we wel achter.

Tot snel!

• 27 April 2015 - 09:04