Raam raam, aap kay se? - Reisverslag uit Delhi, India van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu Raam raam, aap kay se? - Reisverslag uit Delhi, India van Kishen, Sandra en Jayden - WaarBenJij.nu

Raam raam, aap kay se?

Door: eskape

Blijf op de hoogte en volg Kishen, Sandra en Jayden

27 April 2014 | India, Delhi

Raam raam, aap kay se?
(goedemorgen, hoe gaat het met u?)

Wat een dag, wat een dag. Laten we bij het begin beginnen.

Vannacht zijn we rond 01:20 uur geland. De vlucht was goed te doen. Het was niet vol dus je mocht kijken of je nog ergens anders wilde zitten. We zaten bijna achterin het vliegtuig, dus het duurde even voordat we eruit waren. Ook de douane en het wachten op de koffers kostte ons tijd. We werden buiten opgewacht door iemand van India2go. Deze meneer bracht ons naar een busje waar we een flesje water kregen en een Mouli. Dit laatste is een rood met geel armbandje van katoen. Het brengt geluk.
Onderweg naar het hotel kregen we al gelijk een stukje India te zien: Koeien op de weg, Apen op muurtjes en het hectische verkeer waarin je eigenlijk alleen maar bezig bent met ontwijken. Op de snelweg kwam er zelfs een auto naast ons rijden die al rijdend de weg aan onze chauffeur vroeg.
Rond 3.00 uur waren we in het hotel. Hier werden we ingecheckt en kregen we informatie over de rest van de reis.
Hierna zijn we naar de kamers gegaan, maar toen was het al 4.00 uur.

Vanochtend zouden we om 7.30 uur een wake-up call krijgen (we hebben dus maar 3,5 uur geslapen!!!). Helaas waren de mensen van het hotel dit vergeten en hebben Carla en Lloyd zich verslapen. Om 8.00 uur zouden we gaan ontbijten. Dit werd dus iets later. Het ontbijt was overwegend warm, hartig eten.
Om 9.20 uur stond ons busje alweer klaar en kon onze ontdekkingstocht door Delhi beginnen! Wat een stad… Ik kan me voorstellen dat als je nog nooit echt een reis hebt gemaakt dat je best schrikt; vieze, kapotte straten, onwijs druk verkeer, mensen die je aanstaren.
We zijn eerst naar Jama Masjid gegaan. Dit is India’s grootste moskee en heeft plek voor 25000 mensen. Als je als vrouw naar binnen wilt moet je een jurk aan die je armen en benen bedekt. Iedereen moet z’n schoenen uit, wat op zich niet erg lijkt, maar als je op je blote voeten over het plein loopt piep je wel anders .
Hierna zijn we naar de Birla Mandir (Lakshmi Narayan temple) geweest. Dit is een hindu tempel. Deze tempel is bijzonder omdat Gandhi dit complex in 1983 ingewijd heeft, met als voorwaarde dat de tempel wel voor alle kasten toegankelijk is. In India kennen ze het kasten systeem. De vier varna’s (kasten, standen) van hoog naar laag zijn: brahmanen (preisters en leraren), kshatriya’s (heersers en krijgers), vaishya’s (kooplieden en boeren) en shudra’s (dienaren). Gandhi wilde dat iedereen naar de tempel kon komen. Toen wij er waren zagen we toch alleen maar de rijkere mensen.
In de tempel hebben we eerst een bezoek gebracht aan Gonesh. We hebben hem begroet en kregen een tika (stip van rode poeder) op ons voorhoofd. Hierna hebben we een bezoek gebracht aan de andere goden. De gids vertelde ons wie wie was en welk dier erbij hoort. Heel interessant. Ik heb er veel van geleerd.
Vervolgens zijn we naar de Gandhi Smriti gereden. Dit is de plek waar hij zijn laatste 144 dagen heeft doorgebracht. Hij organiseerde hier lezingen over dat mensen allemaal gelijk zijn, en dat we samen kunnen leven ook al geloven we iets anders . Op 30 januari 1948 werd hij doodgeschoten door een hindoe die vond dat hij teveel meeging met de moslims.
De plek waar hij doodgeschoten werd is gemarkeerd met een steen en de plek er naartoe (die hij heeft gelopen op de minuten voor zijn dood) zijn ook gemarkeerd door stenen voetstappen. Ook is er een museum met foto’s en de gedachten van Gandhi. Een bijzondere plek.
Inmiddels was het een uur of half 2 en onze magen waren leeg. Onze gids heeft ons naar een restaurant gebracht. Hier hebben we India’s gegeten: rijst met Chicken Tikka Masala. We hebben erg lekker gegeten.
Als laatste zijn we naar het Qutab Minar Complex geweest. Hier staat een overwinnings toren in Afgaanse stijl. Deze is gebouwd door een sultan in 1193. Aan de voet van de toren staat de eerste moskee die ooit gebouwd is in India. Hier zijn pilaren met mooie ornamenten. De toren en moskee zijn gemaakt van hindoe tempels die ze eerst kapot gemaakt hebben. Eigenlijk wilde de sultan nog een toren bouwen die twee keer zo groot is. Hij is eraan begonnen, maar heeft het nooit afgekregen.
We waren allemaal inmiddels zo moe dat we onderweg in de bus telkens in slaap vielen. Daarom zijn we terug naar het hotel gegaan. Hier hebben we ons opgefrist, wat gedronken en nu zijn we in de kamer en gaan we lekker slapen.
Morgen worden we om 8.00 uur opgehaald en gaan we naar Nawalgarh.

• 27 April 2014 - 16:15

Cynthia: